April 3, 2022 7:00 pm - 9:00 pm

(1956, Inde, 110 min, 16mm, VOSTA )   Satyajit Ray

Satyajit Ray n’avait pas planifié de suite à Pather Panchali, mais vu son succès international, il a décidé de poursuivre le récit d’Apu. À la fin du premier chapitre, Apu et sa famille quittent la vie rurale pour la grande ville. La suite reprend à ce moment et raconte comment Apu, l’enfant aux grands yeux, grandit et devient étudiant à Kolkata. Le savoir appris n’est pas que scolaire, il développe aussi ses valeurs. Le film développe également la relation complexe qu’Apu entretient avec sa mère.

Ce film tendre, parfois déchirant, qui a remporté trois prix majeurs au Festival du film de Venise, dont le Lion d’or, ne fait pas que poursuivre le récit de la vie d’Apu, il creuse les profondeurs de son âme et dessine les contours de son histoire. La projection du film sera précédée d’un fascinant documentaire sur le maître Ray à l’oeuvre sur le plateau d’un de ses nombreux grands films.

“N’avoir jamais vu un film de Satyajit Ray est comme n’avoir jamais vu le soleil ou la lune.” – Akira Kurosawa.

Conférencier  : Dushyant Yajnik a occupé différentes fonctions au Festival du film sud-asiatique de Montréal au cours des dernières années, dont celle de directeur du festival. Psychothérapeute et psychanalyste, il a présenté des séminaires sur la psychanalyse et le cinéma. Il est membre de longue date du conseil d’administration du Centre culturel Kabir de Montréal, qui présente un éventail d’activités artistiques et culturelles visant à créer des ponts entre la communauté sud-asiatique et les autres communautés de Montréal.

 

(1956, India, 110 min, 16mm, English subtitles)   Satyajit Ray

There is something infinitely attractive in director’s Paul Verhoeven oeuvre yet this sci-fi film stands out from the rest due to its over-the-top inventiveness and an unabashed satirical narrative. Starship Troopers stars Casper Van Dien, Denise Richards and Dina Meyers, with an always hilarious appearance of Neil Parick Harris in a black leather trench coat. The film follows the four of them since their high school senior year in an unrecognizable Americanized Buenos Aires until they join the Federation Army, the globalized military force set to fight and kill the Arachnids, an alien bug race accused of bombarding Earth with meteors from the other side of the galaxy.

 

Verhoeven’s space opera unfolds through a playful aesthetic that feeds from the cliches of the 90s action hero mixing with the Dutchman’s abrasive use of sexuality and violence resulting in a spectacle of the senses. In addition, the film showcases one of the most absurdly funny transitions embodied in hyper-exaggerated media advertisement that when interpolated with the ludicrous events of the plot can only generate a huge grin on our faces.

 

It requires a great deal of knowledge of the art form and the genre to create such a self-aware film that triumphs when it does not take itself too seriously; a testament to Verhoeven’s infamous genius. (This special 25th anniversary screening features a fine 35mm archival print rescued from destruction!)

Guest speaker: Juan Ospina is a writer and filmmaker who graduated in Film Studies at Concordia University. In the past, he has worked with the Concordia Film Festival, one of the largest student-run film festivals in North America, as a programmer and as a director. Currently, he is a regular contributor and content editor at Short Ends, a digital cinema magazine he collaboratively founded in December 2020. His interests encompass New Wave cinemas, the Gangster genre, Anime, Latin-American films and, as a rule of thumb, movies that make him cry.